Η εκπαιδευτική διαδικασία για τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες προϋποθέτει συνέπεια, σταθερότητα και ένα γνώριμο περιβάλλον. Η συνεχής εναλλαγή εκπαιδευτικών μπορεί να προκαλέσει άγχος και ανασφάλεια, επηρεάζοντας αρνητικά τόσο τη μαθησιακή όσο και την κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Για τον λόγο αυτό, είναι παιδαγωγικά αναγκαίο η Παράλληλη Στήριξη να παρέχεται, στο μέτρο του δυνατού, από τον ίδιο εκπαιδευτικό όχι μόνο καθ’ όλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, αλλά και διαχρονικά, στα επόμενα στάδια φοίτησης του μαθητή. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται η συνέχεια της εκπαιδευτικής παρέμβασης, η σταθερή σχέση εμπιστοσύνης και η αποτελεσματική εφαρμογή των εξατομικευμένων στρατηγικών που έχουν ήδη αναπτυχθεί.
Η ελληνική νομοθεσία (Ν. 3699/2008, ΦΕΚ 199/Α/2008) κατοχυρώνει το δικαίωμα των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να έχουν πρόσβαση σε εξατομικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη, μεταξύ άλλων και μέσω της Παράλληλης Στήριξης.
Παράλληλα, σχετικές εγκύκλιοι του Υπουργείου Παιδείας (93506/Δ3/25-8-2023) και το επιμορφωτικό υλικό του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2020) αναδεικνύουν τη σημασία της συνέχειας στην εφαρμογή των Εξατομικευμένων Προγραμμάτων Εκπαίδευσης.
Επιπλέον, ερευνητικά δεδομένα τόσο στην Ελλάδα όσο και διεθνώς καταδεικνύουν ότι η σταθερή σχέση μαθητή–εκπαιδευτικού βελτιώνει την εμπιστοσύνη, την προσαρμογή και την ακαδημαϊκή επίδοση (ΑΠΘ, 2021· Ronfeldt, Loeb, & Wyckoff, 2013).
Με βάση τα παραπάνω, κρίνεται ουσιώδες να εξετάζεται η δυνατότητα ανάθεσης της Παράλληλης Στήριξης στον ίδιο εκπαιδευτικό και σε επόμενα σχολικά έτη, ώστε να εξασφαλίζεται η διαχρονική συνέχεια και η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαιδευτικής υποστήριξης.
Ενδεικτικές Αναφορές
- Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. (2020). Υλικό επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για την Παράλληλη Στήριξη. Αθήνα: ΙΕΠ.
- Ν. 3699/2008, ΦΕΚ 199/Α/2-10-2008. «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες».
- Υπουργείο Παιδείας. (2023). Εγκύκλιος 93506/Δ3/25-8-2023. Οδηγίες για τον σχεδιασμό και εφαρμογή ΕΠΕ.
- Ronfeldt, M., Loeb, S., & Wyckoff, J. (2013). How teacher turnover harms student achievement. American Educational Research Journal, 50(1), 4–36. https://doi.org/10.3102/0002831212463813
· [ΑΠΘ, 2021]. Μεταπτυχιακή εργασία: Απόψεις και εμπειρίες εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης. Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Δρ. Ράνια Χιουρέα, Σύμβουλος
Ειδικής Αγωγής & ΕκπαίδευσηςΑναρτήθηκε από chiourea.gr στο Ειδική Αγωγή - ΥΛΙΚΟ-Παράλληλη Στήριξη
Άλλα σχετικά:
· Παράλληλη Στήριξη: H ενίσχυση του παιδιού στη σχολική του καθημερινότητα
· ΠΣ - Β/ΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: Οργάνωση, έντυπα λειτουργίας, αρμοδιότητες και καθήκοντα εκπαιδευτικών Παράλληλης Στήριξης
· Έντυπα Παράλληλης Στήριξης όλων των βαθμίδων
· ΒΙΒΛΙΟ για ΠΣ - Δειγματικό Εκπαιδευτικό Υλικό για την Εξειδικευμένη Εκπαιδευτική Υποστήριξη (για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες) Ράνια Χιουρέα, Γιώργος Αλεβίζος, Αναστασία Βλάχου, Αγγελική Γενά, Σοφία Μαυροπούλου, Σταυρούλα Πολυχρονοπούλου, Άρης Χαρούπιας
· Βιβλίο Ειδικής Αγωγής: ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Ράνια Χιουρέα, Γιώργος Αλεβίζος, Αναστασία Βλάχου, Αγγελική Γενά, Σοφία Μαυροπούλου, Σταυρούλα Πολυχρονοπούλου, Άρης Χαρούπιας
Διδάκτωρ Σχολής Ψυχολογίας & Επιστημών της Αγωγής Παν/μίου Γενεύης~Εξειδίκευση: Εκπ/ση Τυφλών. τ.Σχολ. Σύμβουλος ΕΑΕ Αν.Αττικής, Β΄Αθήνας, Κυκλάδων & ΔΕ Ιλίου & Αν.Αττικής. Στο ιστολόγιο περιλαμβάνονται πληροφορίες, άρθρα, εγκύκλιοι & υλικό εκπαιδευτικού περιεχομένου Γενικής & Ειδ. Αγωγής, Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Β/θμιας Εκπ/σης, καθώς επίσης θέματα γονέων, εκπαιδευτικών, επικαιρότητας & ψυχικής υγείας-αυτοβελτίωσης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου