Τι είναι η Παράλληλη Στήριξη

Με τον όρο Παράλληλη Στήριξη εννοείται η συνοδεία μαθητών, με αναπηρίες ή ειδικές μαθησιακές ανάγκες σε σχολεία γενικής εκπαίδευσης, από άτομα διαφόρων ειδικοτήτων της Ειδικής Αγωγής, δηλαδή από ειδικούς παιδαγωγούς, λογοθεραπευτές, ψυχολόγους και εργοθεραπευτές.

Το είδος της ειδικότητας του ατόμου που θα αναλάβει την παράλληλη στήριξη ενός παιδιού θα κριθεί από τις ανάγκες που παρουσιάζει το ίδιο το παιδί.

Ο θεσμός της προβλέπεται από τη Νομοθεσία της Ειδικής Αγωγής και δεν αφορά σε απλή φύλαξη του παιδιού

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μια αύξηση των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες/ μαθησιακές δυσκολίες που φοιτούν σε τυπικά σχολεία. Ακόμα και όταν οι αρμόδιες υπηρεσίες προτείνουν κάποια δομή ειδικής αγωγής, οι γονείς πολλές φορές αποφασίζουν να στείλουν τα παιδιά τους στα σχολεία της γειτονιάς, απόφαση που δεν είναι πάντοτε λανθασμένη, αλλά τι γίνεται όταν το παιδί έχει σοβαρά ελλείματα και δεν μπορεί να συμβαδίσει με τα υπόλοιπα παιδιά της τάξης;

Για αυτό το λόγo οι υπηρεσίες προτείνουν το θεσμό της Παράλληλης Στήριξης, με σκοπό να υποστηριχθεί ο μαθητής και να αντλήσει από το περιβάλλον όσες περισσότερες ευκαιρίες μάθησης. Ειδικοί (παιδαγωγοί, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ψυχολόγοι και εκπαιδευτικοί) επιστρατεύονται με σκοπό να εκπαιδεύσουν τους μαθητές εντός του γενικού σχολείου.

Ο σκοπός της Παράλληλης Στήριξης

Η Παράλληλη Στήριξη στοχεύει στην ενίσχυση και την ομαλή ένταξη του παιδιού στην εκπαιδευτική διαδικασία, γεγονός που αδυνατεί να κατορθώσει μόνο του. Είναι η εκπαίδευση του παιδιού που παρουσιάζει σημαντικές δυσκολίες στη σχολική του καθημερινότητα με τέτοιο τρόπο ώστε σταδιακά να αυτονομηθεί ως παρουσία στη συνήθη σχολική τάξη και να ενταχθεί αρμονικά στην παραδοσιακή εκπαιδευτική διαδικασία. Δεν έχει σε καμία περίπτωση χαρακτήρα φύλαξης του παιδιού ή εξυπηρέτησης στην καθημερινή του ζωή.

Σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο, η Παράλληλη Στήριξη παρέχεται σε μαθητές που μπορούν με κατάλληλη ατομική υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης, σε μαθητές με σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες όταν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο ΕΑΕ (ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης) ή όταν η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη – βάσει της γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ – εξαιτίας των ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών.

Στην τελευταία περίπτωση η στήριξη από ειδικό εκπαιδευτικό μπορεί να γίνεται σε μόνιμη και προγραμματισμένη βάση.

Ποιος εισηγείται την Παράλληλη Στήριξη

Την Παράλληλη Στήριξη εισηγείται αποκλειστικά το οικείο ΚΕΔΑΣΥ (Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης), το οποίο με γραπτή γνωμάτευσή του καθορίζει τις ώρες Παράλληλης Στήριξης κατά περίπτωση.

Στο πρόγραμμα αυτό δύνανται να ενταχθούν τόσο μαθητές με αναπηρία (ΑΜΕΑ) όσο και μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες χωρίς όμως να φέρουν κάποια αναπηρία νοητικής, ψυχολογικής ή σωματικής φύσεως (π.χ. άτομα με διαταραχές ομιλίας-λόγου ή ειδικές μαθησιακές δυσκολίες π.χ. δυσλεξία, διαταραχή ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές) εφόσον μπορούν ν’ ανταποκριθούν στο αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης φοίτησης καθώς και σε κάθε εκδήλωση εντός του σχολείου.

Απαραίτητη προϋπόθεση

Για να προτείνει το ΚΕΔΑΣΥ Παράλληλη Στήριξη, απαραίτητη προϋπόθεση είναι να μπορεί ο μαθητής να παραμείνει στην τάξη και στο σχολείο χωρίς υποστήριξη, για διάστημα ίσο με το μισό του πρωινού ωραρίου. Για το λόγο αυτό υποβάλλεται εισήγηση από την ΕΔΕΑΥ (Επιτροπή Διαγνωστικής Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης) ή αν δεν υπάρχει, από το σύλλογο διδασκόντων μέσω του Διευθυντή του σχολείου, σε συνεδρίαση ειδικά για το σκοπό αυτό, προς το οικείο ΚΕΔΑΣΥ. Εξαίρεση σε αυτό μπορούν να αποτελούν το Νηπιαγωγείο, η Α΄ και η Β΄ τάξη του Δημοτικού εφόσον το ΚΕΔΑΣΥ έχει απολύτως δικαιολογημένα εισηγηθεί κάτι τέτοιο.

Η διαδικασία της συμπερίληψης

Η διαδικασία τού να συμπεριληφθεί ένας μαθητής στο γενικό σύνολο πρέπει να γίνεται μεθοδικά και οργανωμένα. Απαιτείται η συνεργασία τόσο μεταξύ του εκπαιδευτικού της Παράλληλης Στήριξης και του εκπαιδευτικού της τάξης, όσο και όλων όσων εμπλέκονται άμεσα με το μαθητή. Οι διευθυντές πρέπει να ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς για τις αρμοδιότητες της Παράλληλης Στήριξης και ο εκπαιδευτικός της Παράλληλης Στήριξης καλό είναι να συνεργάζεται και να αποφεύγει τις προσωπικές συγκρούσεις και διενέξεις με τον εκπαιδευτικό της τάξης.

Σημαντικός είναι πάντα και ο ρόλος της οικογένειας και το κατά πόσον αγκαλιάζει με ωριμότητα, αποδοχή και αγάπη τη διαφορετικότητα του παιδιού της. Το τρίγωνο οικογένεια-εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης-σχολείο είναι ένα θεραπευτικό τρίγωνο που επιβάλλεται να λειτουργεί με σεβασμό, κατανόηση, αλληλοβοήθεια, συνεργασία και στήριξη. Μόνο τότε η όποια θεραπευτική διαδικασία είναι ολοκληρωμένη και μέσα από αυτό μπορεί να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό για το παιδί με αναπηρία ή και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Η παράλληλη στήριξη είναι δύο ειδών

Η παράλληλη στήριξη είναι δύο ειδών: δημόσια και ιδιωτική. Για την έγκριση της παράλληλης στήριξης μέσω δημοσίου θα πρέπει πρώτα το παιδί να έχει γνωμάτευση και πρόταση για παράλληλη στήριξη από το οικείο ΚΕΔΑΣΥ. Μετά τη γνωμάτευση ακολουθεί η αίτηση του γονέα ή κηδεμόνα προς τη διεύθυνση του σχολείου.

Αν δεν έχει προταθεί από το ΚΕΔΑΣΥ  Παράλληλη Στήριξη του παιδιού, αλλά τόσο οι γονείς όσο και οι εκπαιδευτικοί κρίνουν ότι το παιδί τη χρειάζεται, τότε μπορούν να προβούν οι γονείς στην ανεύρεση ατόμου ιδιωτικά. 

Ανάρτηση chiourea.gr στο Ειδική Αγωγή - ΠΣ

Άλλα σχετικά:

Γραφτείτε στο Newsletter μας εδώ 📌


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.


ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:




ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Εγκύκλιοι - Υπουργικές Αποφάσεις

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Ειδήσεις