Πέμπτη 11 Σεπτεμβρίου 2025

Παράλληλη Στήριξη – Παιδαγωγικές στρατηγικές και πρακτικές εφαρμογές μέσα στην τάξη



Η Παράλληλη Στήριξη (ΠΣ) είναι ένας θεσμός της Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα, που προβλέπεται από το Υπουργείο Παιδείας, βάσει του νόμου 3699/2008. Προάγει την ένταξη μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο γενικό σχολείο και αποσκοπεί στη στήριξή τους μέσα στην τάξη.

Η παράλληλη στήριξη συμβάλλει στην προώθηση της συμπερίληψης του μαθητή στο γενικό σχολικό πλαίσιο, μόνο όταν εφαρμόζεται με μεθοδικότητα και οργάνωση.

🔹 Τι είναι η Παράλληλη Στήριξη

Πρόκειται για την παρουσία ειδικού εκπαιδευτικού (δάσκαλος παράλληλης στήριξης), ο οποίος υποστηρίζει τον μαθητή ατομικά ή σε μικρή ομάδα, κατά τη διάρκεια του μαθήματος, μέσα στην τάξη. Στόχος είναι ο μαθητής να παρακολουθεί και να συμμετέχει στη μαθησιακή διαδικασία μαζί με τους συμμαθητές του, προσαρμοσμένα στις δυνατότητές του.

Για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι απαραίτητη η συνεργασία του εκπαιδευτικού ΠΣ με τον εκάστοτε εκπαιδευτικό της τάξης, αλλά και ολόκληρου του σχολικού περιβάλλοντος και όλων όσων εμπλέκονται άμεσα με τον μαθητή. Σε αντίθετη περίπτωση, η ΠΣ δεν μπορεί να επιτύχει τους εκπαιδευτικούς στόχους και κινδυνεύει να περιοριστεί σε απλή φύλαξη του μαθητή.

🔹 Σε ποιους μαθητές παρέχεται

Παράλληλη στήριξη παρέχεται σε κάθε μαθητή με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, εφ’ όσον μπορεί ν’ ανταποκριθεί στο αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης φοίτησής του καθώς και σε κάθε εκδήλωση σχολικής διαδικασίας.

Η Παράλληλη Στήριξη απευθύνεται σε μαθητές με:

·         Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (π.χ. αυτισμό)

·         Νοητική αναπηρία

·         Μαθησιακές δυσκολίες που απαιτούν πιο εξατομικευμένη υποστήριξη

·         Προβλήματα ψυχικής υγείας ή άλλες σοβαρές δυσκολίες που δυσκολεύουν τη συμμετοχή στη σχολική ζωή

🔹 Πώς εγκρίνεται

Η διαδικασία είναι:

1.    Αίτημα του γονέα προς το σχολείο.

2.   Παραπομπή και αξιολόγηση από το ΚΕΔΑΣΥ (Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης).

3.   Εισήγηση για παράλληλη στήριξη.

4.   Έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας και τοποθέτηση εκπαιδευτικού.

🔹 Ο ρόλος της Παράλληλης Στήριξης

ü Ενίσχυση του μαθητή γνωστικά και κοινωνικά.

ü Συνεργασία με τον εκπαιδευτικό της τάξης.

ü Σχεδιασμός και εφαρμογή εξατομικευμένων δραστηριοτήτων.

ü Διευκόλυνση της ένταξης και της κοινωνικοποίησης.

🔹 Στόχος

Στόχος της παράλληλης στήριξης είναι η ισότιμη συμμετοχή του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον, η ανάπτυξη δεξιοτήτων και η προοδευτική αυτονομία του ως παρουσία στη συνήθη σχολική τάξη, ώστε να μην απαιτείται ο ΕΠΣ να παρευρίσκεται στο σύνολο των ωρών της σχολικής τάξης.

🔹 Καθημερινές Πρακτικές στην Τάξη

1. Ρόλος Εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης (ΕΠΣ)

  • Συνεργατικός: Δεν είναι «βοηθός» του μαθητή ούτε «ιδιαίτερος δάσκαλος», αλλά συν-εκπαιδευτικός που δουλεύει μαζί με τον δάσκαλο της τάξης.

·         Γέφυρα επικοινωνίας: μεταξύ μαθητή, τάξης, γονέων και διεπιστημονικής ομάδας.

-         Διαμεσολαβεί ανάμεσα στο παιδί και το αναλυτικό πρόγραμμα, προσαρμόζοντας στόχους, υλικό και μεθόδους.

  • Σταδιακή αποδέσμευση: Ο στόχος δεν είναι να «μένει δίπλα στο παιδί συνέχεια», αλλά να ενισχύει την αυτονόμηση και την κοινωνική ένταξη.

2. Συνεργασία ΕΠΣ με τον Εκπαιδευτικό της Τάξης

  • Συνεργασία: Πολύ σημαντικός παράγοντας. Ο ΕΠΣ καλό θα είναι να αποφεύγει τις προσωπικές συγκρούσεις και διενέξεις με τον εκπαιδευτικό της τάξης. Αν είναι η πρώτη φορά που ο εκπαιδευτικός της τάξης καλείται να συνεργαστεί, θα πρέπει να του δώσει το χρόνο να προσαρμοστεί χωρίς να εμμένει να εφαρμόσει πρακτικές και τεχνικές που δεν του είναι οικείες. Η εναλλαγή των ρόλων θα πρέπει να γίνεται με απόλυτη συνεννόηση και συγκατάθεση και των δύο πλευρών.
  • Η μεταξύ τους σχέση: Αν δεν είναι καλή και επηρεάζει την επίδοση των παιδιών και την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων, καλό θα είναι ο ΕΠΣ να ενημερώσει τον Διευθυντή του σχολείου ή/και να καλέσει το Σύμβουλο Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για να τους βοηθήσει.
  • Κοινή η τάξη: Η τάξη θα πρέπει να θεωρηθεί ως κοινή και όχι ότι ένας εκπαιδευτικός επισκέπτεται την τάξη του άλλου. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να καταβάλουν προσπάθειες για θέματα σχετικά με την από κοινού χρήση της τάξης, τους στόχους του προγράμματος, το εποπτικό υλικό, την ευθύνη και σχετικά με θέματα που αφορούν τους μαθητές.
  • Κοινός σχεδιασμός: Συναντήσεις για προετοιμασία, καθορισμό ρεαλιστικών στόχων και μεθόδων, διαφοροποίηση διδασκαλίας.
  • Καταμερισμός ρόλων: Ο εκπαιδευτικός της τάξης διδάσκει όλη την ομάδα, ενώ ο ΕΠΣ υποστηρίζει το παιδί με διαφοροποίηση.
  • Ευέλικτη υποστήριξη: Ο ΕΠΣ δεν θα πρέπει να κάθεται αποκλειστικά δίπλα στον μαθητή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Μπορεί να περιέρχεται ταυτόχρονα στην τάξη και να βοηθά και άλλα παιδιά που έχουν ανάγκη, όταν δεν απαιτείται άμεση παρέμβαση στο συγκεκριμένο παιδί με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (έτσι αποφεύγεται ο «στιγματισμός» του παιδιού αυτού).

3. Παιδαγωγικές Πρακτικές

1.    Διαφοροποίηση Διδασκαλίας

o    Απλούστευση γλώσσας και οδηγιών.

o    Χρήση οπτικών βοηθημάτων (πίνακες, εικόνες, εικονοκάρτες, κοινωνικές ιστορίες).

o    Παράδοση με μικρά βήματα.

2.   Στρατηγικές Συμμετοχής στην Τάξη

o    Σταδιακή ένταξη σε ομαδικές εργασίες.

o    Χρήση «συμμαθητή-υποστηρικτή» (peer tutoring).

o    Ενίσχυση θετικών κοινωνικών αλληλεπιδράσεων.

3.   Διαχείριση Συμπεριφοράς

o    Καθορισμός ξεκάθαρων κανόνων με οπτική ενίσχυση. Σημαντικό να δίνονται σαφείς, απλές οδηγίες σχετικά με τους κοινωνικούς κανόνες, καθώς και εναλλακτικές επιλογές συμπεριφοράς, όταν αυτό είναι απαραίτητο.

o    Συμβόλαια συμπεριφοράς με κανόνες και ανταμοιβές με συστήματα επιβράβευσης. Η επιβράβευση των θετικών κοινωνικών πρωτοβουλιών και η ενίσχυση της συνεργασίας συμβάλλουν στην ενδυνάμωση του μαθητή και στη σταδιακή του αυτονόμηση.

o    Χρήση ενισχυτών (λεκτικών, κοινωνικών, δραστηριοτήτων).

4.   Διαφοροποιημένη Αξιολόγηση

o    Εναλλακτικοί τρόποι εξέτασης (π.χ. προφορικά, με εικόνες, με πρακτικές δραστηριότητες).

o    Εστίαση στην πρόοδο, όχι στη σύγκριση με τους άλλους.

o    Καταγραφή εξατομικευμένων στόχων π.χ. μέσω Εξατομικευμένου Προγράμματος Εκπαίδευσης  - ΕΠΕ (Ατομικού Εκπαιδευτικού Προγράμματος – ΑΕΠ).

4. Παραδείγματα Πρακτικών Εφαρμογών

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου