Οι επικοινωνιακές δεξιότητες
του παιδιού ανά ηλικία, μέχρι 7 ετών
Print Friendly
 Ελένη Λούκουτου
0-3
3-6
6-9
9-12
·       Τρομάζει από δυνατούς ήχους.
·       Γυρίζει το κεφάλι προς την κατεύθυνση του ομιλητή.
·       Παράγει βραχνούς ήχους και φωνήεντα.
·       Κοιτάει τον ομιλητή.
·       Εκφέρει ήχους σαν απάντηση στον ομιλητή.
·       Εκφέρει ήχους χαράς και πόνου.
·       Ξεκινά από μόνο του φωνητικό παιχνίδι (γουργούρισμα, ελαφρύ γέλιο..)
·       Ο τόνος και η προσωδία ποικίλουν
·  Μιμείται οικείους ήχους.
·  Κατανοεί χειρονομίες των γονιών του.
·  Εξετάζει αντικείμενα, μέλη της οικογένειας, εικόνες όταν ονομάζονται.
·  Σταματάει μία συμπεριφορά όταν του λένε “όχι”.
·  Επαναλαμβάνει ήχους όπως /m/, /p/, /n/, /t/, /d/.
·  Παράγει ήχους σε άλλο άτομο.
·  Εκφέρει διαφορετικούς ήχους για πείνα, θυμό, ευχαρίστηση.
·  Αρχίζει να κατονομάζει ονόματα και αντικείμενα.
·  Γυρίζει όταν φωνάζουν το όνομα του.
·  Δίνει αντικείμενα όταν του ζητηθούν.
·  Κάνει παλαμάκια ή χαίρεται κουνώντας το χέρι.
·  Αρθρώνει τους περισσότερους ήχους της ομιλίας του.
·  Κάνει χειρονομίες ή βγάζει ήχους όταν χρειάζεται κάτι.
·  Απευθύνεται στους άλλους σωματικά (χτυπάει ελαφρά, σπρώχνει, τραβάει…)

12-18 (1,6 μηνών)
18-24 (2 χρονών)
24-30 (2, 6 μηνών)
30-36 (3 χρονών)
·  Δείχνει 1-3 μέρη του σώματος όταν ερωτηθεί.
·  Δείχνει αντικείμενα όταν του τα ονομάζουν.
·  Απαντά σε ερωτήσεις τι, ποιος, ποιο.
·  Δείχνει ότι αντιλαμβάνεται την επικοινωνία των άλλων είτε δημιουργώντας βλεμματική επαφή, ή μιλώντας τους, ή επαναλαμβάνοντας κάποια λέξη που έχει ήδη ειπωθεί.
·  Χρησιμοποιεί προτάσεις με προσωδία, μιμείται κάποιες λέξεις.
·  Χρησιμοποιεί μεμονωμένες λέξεις (3-20 λέξεις).
·  Διαμαρτύρεται με το να λέει “όχι”, να κινείται μακρυά, να κουνάει το κεφάλι του ή να παγώνει στη θέση του.
·  Χρησιμοποιεί τυπικές λέξεις “γεια’.
·  Δείχνει αντικείμενα όταν τα θέλει.
·  Λέει “όλο/όλα” για να ζητήσει περισσότερα.
·  Προειδοποιεί χρησιμοποιώντας χειρονομίες / ήχους.
·  Καταλαβαίνει περίπου 300 λέξεις.
·  Ανταποκρίνεται στις χωρικές έννοιες “μέσα” και “πάνω”.
·   Ανταποκρίνεται όταν ονομάζονται εικόνες.
·   Δείχνει 5 μέρη του σώματος.
·   Απαντά σε ναι- όχι ερωτήσεις κουνώντας το κεφάλι του.
·   Παράγει λέξεις με δομή σύμφωνο- φωνήεν- σύμφωνο.
·   Λέει 50 λέξεις.
·   Συνδυάζει λέξεις για να φτιάξει φράσεις των δύο λέξεων.
·   Κατονομάζει οικεία αντικείμενα.
·   Χρησιμοποιεί εντολές (π.χ φύγε) ή κτητικά (π.χ δικό μου).
·    Καταλαβαίνει περίπου 500 λέξεις.
· Ακολουθεί απλές εντολές (π.χ κάτσε εδώ, φέρε το σε μένα).
· Ακολουθεί σειρά από δύο σχετικές εντολές (π.χ σήκωσε την μπάλα και δώστη μου).
· Ίσως παραλείπει κάποια τελικά σύμφωνα ή αντικαθιστά σύμφωνα με κάποια άλλα (π.χ β αντί για δ).
· Λέει 200 λέξεις.
· Απαντά σε ερωτήσεις τι/ που.
· Χρησιμοποιεί κάποιους κανόνες ενικού- πληθυντικού (π.χ το μήλο- τα μήλα).
· Ρωτά βασικές ερωτήσεις (π.χ ο μπαμπάς φεύγει;).
·    Καταλαβαίνει περίπου 900 λέξεις.
·  Δείχνει εικόνες με αντικείμενα και περιγράφει τη χρήση τους (π.χ δείξε μου με τι τρώω).
·  Γνωρίζει το μεγάλο – μικρό.
·  Γνωρίζει αντωνυμίες τρίτου προσώπου αυτός – αυτή.
·  Αρθρώνει τα φωνήματα /p/, /m/, /n/.
·  Λέει 500 λέξεις.
·  Ρωτάει απλές ερωτήσεις με το τι/που (π.χ τι είναι αυτό;).
·  Αναφέρεται στον εαυτό του χρησιμοποιώντας το όνομα του.
·  Χρησιμοποιεί αντωνυμίες εγώ, εμένα, δικό μου.



36-42 (3, 6 μηνών)
42-48 (4 χρονών)
48-54 (4, 6 μηνών)
·     Καταλαβαίνει περίπου 1200 λέξεις.
·     Καταλαβαίνει διπλές εντολές (π.χ βάλε το ποτήρι σου στο τραπέζι και κλείσε την τηλεόραση).
·   Καταλαβαίνει τις έννοιες μπροστά – πίσω.
·   Χρησιμοποιεί τα τελικά σύμφωνα τις περισσότερες φορές.
·   Λέει 800 λέξεις.
·   Χρησιμοποιεί ομαλούς παρελθοντικούς χρόνους.
·   Ξεκινάει με ρωτήσεις τι, πως, γιατί και πόσο.
·   Καταλαβαίνει 1500-2000 λέξεις.
·   Ανταποκρίνεται σε τρεις εντολές.
·   Αρθρώνει /b/, /d/, /g/, /k/, /i/.
·   Λέει 1000 λέξεις.
·   Εκφράζει κάποιες κοινές αναλογίες.
·   Λέει για το τι πρόκειται να επακολουθήσει.
·   Παίζει με τις λέξεις (π.χ φτιάχνει δικές του προτάσεις με ομοιοκαταληξία).
·   Καταλαβαίνει 2000 – 2500 λέξεις.
·   Αντιλαμβάνεται τις έννοιες “ ανάμεσα, πάνω από, κάτω από’
·   Δεν αρθρώνει κάποια συμφωνικά συμπλέγματα.
·   Λέει 1500 λέξεις.
·   Παράγει κτητικές αντωνυμίες με συνέπεια (π.χ είναι το γάλα μου).
·   Αρχίζει να χρησιμοποιεί σπάνιους τύπους πληθυντικού αριθμού (π.χ το βέλος – τα βέλη)

54-60 (5 χρονών)
60-72 (6 χρονών)
72-84 ( 7 χρονών)
·   Καταλαβαίνει 2500 – 2800 λέξεις.
·   Αντιλαμβάνεται τις έννοιες “βαρύ- ελαφρύ, δυνατά – απαλά, ίδιο – διαφορετικό’
·   Δεν αρθρώνει σωστά κάποια δύσκολα συμφωνικά συμπλέγματα.
·   Λέει 2000 λέξεις.
·   Παράγει σύνθετες προτάσεις (π.χ πήγαμε στο κατάστημα και αγοράσαμε γάλα).
·   Χρησιμοποιεί μόρια “δεν, θα”
·   Διηγείται οικείες ιστορίες χωρίς να χρειάζεται ακολουθεί εικόνες.
·     Καταλαβαίνει 13.000 λέξεις περίπου.
·     Καταλαβαίνει τις έννοιες “χθες- αύριο, λιγότερο – περισσότερο, λίγα – πολλά, αρκετά – μερικά, πριν – μετά- τώρα”
·     Αρθρώνει όλα τα φωνήματα της ελληνικής γλώσσας πριν ενταχθεί στην πρώτη δημοτικού.
·     Καταλαβαίνει το αντίθετο της έννοιας αναφοράς (π.χ το αντίθετο του ζεστός είναι…)
·     Δηλώνει ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα σε αντικείμενα.
·     Χρησιμοποιεί όλες τις αντωνυμίες με συνέπεια.
  • Χρησιμοποιεί τον υπερθετικό βαθμό.
·   Καταλαβαίνει 20.000 – 26.000 λέξεις.
·   Καταλαβαίνει τα λάθη στο λόγο κάποιου άλλου.
·   Αντιλαμβάνεται τις έννοιες του χρόνου.
·   Καταλαβαίνει τις εποχές του χρόνου και τι κάνουμε στην κάθε μία.
·   Χρησιμοποιεί κάποιες εκφράσεις “αργκό’ που είναι προφανείς.
·   Χρησιμοποιεί κανόνες συγκριτικού – υπερθετικού βαθμού.
·   Χρησιμοποιεί παθητική φωνή.
Πηγές:
·        Allen, K.E., Marotz, L. (1989). Developmental profiles. Albany, NY: Delmar.
·        Dunst, C.J. A clinical and educational manual for use with the Uzgiris and Hunt.
·        Scales of InfantPsychological Development, Austin TX: PRO-ED.
·        Dukes, M.K.(1980). Developmental assessment for the severely handicapped. Austin, TX: PRO-ED.
·        Gard, A.,Gilman, L., & Gorman, J. (1983). Speech language development chart( 2nd ed). Austin, TX: PRO-ED.
·        Johnson- Martin, N.Jens, K.G., & Attermeier, S.M( 1986). The Carolina curriculum for hand icapped infants amd infants at risc. Baltimore: Brookes
·        Venn, J.J., Serwatka, T.S., & Anthony, R.A (1980). Scale of social development.
·        Tulsa, OK: Modern Education Comporation.

Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.


ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:



ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Ειδήσεις

Εκπαιδευτική Επικαιρότητα

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Δημοφιλή Θέματα