Καθώς τα παιδιά μας μεγαλώνουν, θα πρέπει να δουλέψουμε όλο και πιο σκληρά για να έχουμε μια καλή επικοινωνία μαζί τους… αλλά σίγουρα αξίζει τον κόπο.

“Πώς ήταν στο σχολείο σήμερα;”
“Μια χαρά!.”

“Πώς πήγε το σχολείο σήμερα;”
“Καλά.”
“Μόνο καλά; Πες και κάτι ακόμη, τι κάνατε, πώς περάσατε!”
“Ε, τι άλλο να σου πω… καλά.” “Πώς να περάσουμε; Κανονικά…”

Αυτός ο διάλογος σας φαίνεται γνώριμος;

Αν όχι, είστε από τους “τυχερούς”. Πολλά παιδιά, με που με το γυρίζουν σπίτι διηγούνται με λεπτομέρειες ό,τι έκαναν στο σχολείο και πώς κύλησε η ημέρα τους.

Αν όμως σας θυμίζει κάτι, τότε μάλλον τα παιδιά σας είναι στην κατηγορία εκείνων που θεωρούν το σχολείο προσωπική τους υπόθεση και δε μοιράζονται λεπτομέρειες. Ή ίσως ο τρόπος που γίνεται αυτή η ερώτηση είναι τόσο γενικός και αόριστος, που πραγματικά δεν ξέρουν τι να πουν, ενώ θα ήταν πρόθυμα να το κάνουν!

Μια μητέρα εκπαιδευτικός, η Liz Evans,  αφού αρκετές φορές αντιμετώπισε μονολεκτικές απαντήσεις “καλά“, “μια χαρά” και άλλες παρόμοιες, αποφάσισε να κάνει μια λίστα με πιο ενδιαφέρουσες και πρωτότυπες ερωτήσεις για το σχολείο. Ώστε να παρακινηθούν τα παιδιά της και να απαντήσουν τουλάχιστον με μια πλήρη πρόταση!

Η ιδέα ήταν με ευχάριστο τρόπο, τα παιδιά να της μεταφέρουν πληροφορίες, χωρίς να αισθάνονται ότι δίνουν αναφορά. Έτσι ώστε να μπορεί να μαθαίνει αυτά που θέλει για την καθημερινότητά τους, όταν εκείνη δεν είναι μαζί τους και να έχει μια ιδέα για το πώς σκέφτονται και αισθάνονται τα παιδιά της για το σχολείο. Έτσι, ξεκίνησε κάτι σαν παιχνίδι ερωτήσεων.

Η λίστα των ερωτήσεων για το παιχνίδι:

1. Ποιο ήταν το καλύτερο πράγμα που έγινε στο σχολείο σήμερα; (Ποιο ήταν το χειρότερο;)

2. Πες μου κάτι που σε έκανε σήμερα να γελάσεις.

3. Αν μπορούσες να διαλέξεις, ποιος θα ήθελες να καθόταν δίπλα σου στην τάξη; (Ποιος δε θα ήθελες να καθόταν μαζί σου με τίποτα; Γιατί;)

4. Ποιο σημείο (χώρος) του σχολείου είναι το καλύτερο;

5. Πες μου μια περίεργη λέξη που άκουσες σήμερα. (Ή κάτι περίεργο που είπε κάποιος).

6. Αν έπαιρνα τηλέφωνο τη δασκάλα σου απόψε, τι θα μου έλεγε για σένα;

7. Με ποιον τρόπο βοήθησες κάποιον σήμερα;

8. Με ποιον τρόπο σε βοήθησε κάποιος σήμερα;

9. Πες μου κάτι καινούργιο που έμαθες σήμερα.

10. Ποια στιγμή ήσουν πιο χαρούμενος σήμερα;

11. Ποια στιγμή βαρέθηκες πιο πολύ σήμερα;

12. Αν εμφανιζόταν ένα εξωγήινο διαστημόπλοιο στην τάξη σου για να πάρει κάποιον, ποιον θα ήθελες να πάρει; (Γιατί;)

13. Με ποιον θα ήθελες να παίξεις στο διάλειμμα που δεν έχεις ξαναπαίξει ποτέ μαζί του;

14. Πες μου κάτι καλό που έγινε σήμερα!

15. Ποια λέξη είπε πιο πολλές φορές η δασκάλα σου σήμερα;

16. Τι πιστεύεις ότι θα έπρεπε περισσότερο να κάνετε ή να μαθαίνετε στο σχολείο;

17. Τι θα έπρεπε να κάνετε ή να μαθαίνετε λιγότερο; Γιατί;

18. Σε ποιον μέσα στην τάξη σου πιστεύεις ότι θα μπορούσες να φερθείς καλύτερα;

19. Πού κυρίως παίζεις στα διαλείμματα;

20. Ποιος είναι ο πιο αστείος μέσα στην τάξη σου; Γιατί;

21. Τι σου άρεσε πιο πολύ στο κολατσιό σου;

22. Αν ήσουν εσύ ο δάσκαλος αύριο, τι θα έκανες;

23. Υπάρχει κάποιος στην τάξη που θα χρειαζόταν ένα «time-out»  (λίγο χρόνο εκτός ομάδας);

24. Αν μπορούσες να αλλάξεις θέση με κάποιον μέσα στην τάξη, με ποιον θα το έκανες; Γιατί;

25. Πες μου 3 διαφορετικές στιγμές που χρειάστηκε να χρησιμοποιήσεις το μολύβι σου σήμερα!

Ερωτήσεις όπως το "εξωγήινο διαστημόπλοιο" δίνουν στα παιδιά έναν διασκεδαστικό τρόπο να πουν χωρίς να φοβούνται, ποιον θα προτιμούσαν να μην έχουν στην τάξη τους και ανοίγουν ένα παράθυρο για συζήτηση, να ρωτήσουμε το λόγο και πιθανώς να αποκαλύψουμε θέματα που δεν γνωρίζαμε πριν.

Όπως είναι φανερό, η λίστα μπορεί να εμπλουτίζεται με ερωτήσεις και να μην τελειώσει ποτέ! Αυτό είναι σίγουρα καλό, για περισσότερες συζητήσεις!

Εκείνο που χρειάζεται είναι να προσπαθήσουμε να είμαστε κοντά στα παιδιά μας χωρίς κριτική, χωρίς (φανερό) έλεγχο, χωρίς κυνήγι και απόδοση ευθυνών. Ας γίνουμε λίγο πιο διακριτικοί, διασκεδαστικοί και ευχάριστοι. Μέσα από αυτή τη στάση μας είναι βέβαιο ότι έχουμε μόνο να κερδίσουμε τόσο εμείς, όσο τα παιδιά μας και η μεταξύ μας σχέση.

Αυτό το παιχνίδι των ερωτήσεων θα τα εξιτάρει και θα το αποζητούν από μόνα τους!

Οι απαντήσεις των παιδιών μπορεί να σας ξαφνιάσουν, να σας συγκινήσουν, να σας καταπλήξουν, ακόμα και να σας σοκάρουν!!! να είστε έτοιμοι!

Φροντίστε, όταν κάνετε τις ερωτήσεις, να κοιτάτε τα παιδιά στα μάτια, να μην ασχολείστε παράλληλα με κάτι άλλο και να μη ρίχνετε κλεφτές ματιές στο ρολόι, γιατί η προσπάθεια θα καταλήξει σε αποτυχία. Τα παιδιά θέλουν, αποζητούν, έχουν ανάγκη την προσοχή μας. Όπως και οι μεγάλοι άλλωστε…

Αν δείτε ότι δεν ανταποκρίνονται, μην τα παρατήσετε! Δοκιμάστε πάλι με άλλες πιο ενδιαφέρουσες ερωτήσεις και βρείτε την κατάλληλη στιγμή για να τις κάνετε. Ίσως λίγο πριν τον ύπνο, που είναι στιγμές χαλάρωσης, εξομολογήσεων, αγκαλιάς και φιλιών.

Προτρέψτε τα παιδιά, όπως εσείς τους κάνετε ερωτήσεις, να κάνουν κι εκείνα το ίδιο σε εσάς και να  βρουν αντίστοιχες ερωτήσεις να σας υποβάλλουν. Τα παιδιά άλλωστε, ίσως και οι μεγάλοι, ανοίγονται πιο εύκολα όταν εμείς κάνουμε την αρχή. Αν τους πούμε πώς πέρασε η δική μας μέρα, έχουμε περισσότερες πιθανότητες να μάθουμε για τη δική τους.

Τι λέτε; Θα δοκιμάσετε το παιχνίδι των ερωτήσεων; Και τι άλλες ερωτήσεις σκέφτεστε να προσθέσετε στη λίστα;

Πηγή: Huffington Post


Μετάφραση – Επιμέλεια: Δρ Ράνια Χιουρέα,

Σύμβουλος ΕΑΕ

Ανάρτηση .chiourea.gr στο ΓΟΝΕΙΣ - Παιδί & Σχολείο

Διαβάστε επίσης:

 Γραφτείτε στο Newsletter μας εδώ 📌


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.


ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:




ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Εγκύκλιοι - Υπουργικές Αποφάσεις

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Ειδήσεις