H εγκεφαλική παράλυση είναι μια πάθηση του κεντρικού νευρικού συστήματος δηλαδή του νωτιαίου μυελού, της παρεγκεφαλίδας και του εγκεφάλου. Αυτή η βλάβη έχει προκληθεί πριν την ολοκλήρωση της ανάπτυξης του εγκεφάλου.
Η εγκεφαλική παράλυση είναι μια μόνιμη κατάσταση αφού εξαιτίας της βλάβης ο νευρικός ιστός δεν αναπαράγεται. Αυτή η μονιμότητα καθιστά την κατάσταση στατική, χωρίς περιθώρια επέκτασης.
Η αναπηρία εκδηλώνεται με διάφορες μορφές αφού εκτός από το κινητικό μέρος προβλήματα υπάρχουν και στο λόγο, στη μάθηση, στην ακοή και στην όραση. Πιθανή είναι και η ύπαρξη επιληψίας.
Τα αίτια της εγκεφαλικής παράλυσης ποικίλουν ανάλογα με την περίοδο κατά την οποία παρουσιάζεται η βλάβη του κεντρικού νευρικού συστήματος. Μπορεί να προκληθεί κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, της γέννας και μέχρι το τέλος της ανάπτυξης του ΚΝΣ δηλαδή μέχρι τα 2 έτη. Αιτία μπορεί να είναι κάποια νόσος της μητέρας ή του παιδιού καθώς και κάποιος τραυματισμός.
Υπάρχουν 5 μορφές εγκεφαλικής παράλυσης που σε κάποιες περιπτώσεις συνυπάρχουν.
Αυτές είναι:

  • Σπαστική μορφή (Spastic): Συχνότητα 65%
  • Αθετωσική μορφή (Athetosis): Συχνότητα 20%
  • Aταξική μορφή (Ataxia): Συχνότητα 5%
  • Δυσκαμπτική μορφή (Rigidity): Συχνότητα 5%
  • Ατονική μορφή (Atony): Συχνότητα 5% 
  • Mικτές Μορφές

Η σπαστική μορφή εγκεφαλικής παράλυσης είναι η διαταραχή του ελέγχου εκουσίων κινήσεων, όπου μία ομάδα μυών, υπερτερεί σε δράση έναντι δεύτερης ανταγωνίστριας ομάδας. Η σπαστική μορφή είναι η συχνότερη μορφή. Η βλάβη του εγκεφάλου εντοπίζεται στό πυραμιδικό σύστημα, δηλαδή στην κινητική μοίρα του φλοιού τού εγκεφάλου.
Στην αθετωσική μορφή η βλάβη εντοπίζεται στα βασικά γάγγλια του εγκεφάλου. Τα κλινικά της σημεία είναι η αναστολή τού ελέγχου των εκουσίων κινήσεων, η εμφάνιση ανεξέλεγκτων κινήσεων και οι στάσεις άκρων, με συχνή εναλλαγή, χωρίς τη θέληση του ασθενούς. Ορθοπεδικές εγχειρήσεις δεν εφαρμόζονται σ' αυτή τη μορφή Εγκεφαλικής παράλυσης.
Η αταξική μορφή αφορά βλάβες στη παρεγκεφαλίδα. Το άτομο δεν μπορεί να ισορροπήσει και σε βαριές περιπτώσεις δεν μπορεί να σταθεί όρθιος ή να βαδίσει.
Δυσκαμπτική μορφή έχουμε όταν υπάρχει δυσκαμψία στις κινήσεις όλων των αρθρώσεων. Ενώ μεικτή υπάρχει όταν η σπαστικότητα συνυπάρχει με την αθέτωση ή την αταξία.
Συγκεκριμένη φαρμακευτική αγωγή δεν υπάρχει γιατί οι βλάβες είναι μη αναστρέψιμες.
Σε περιπτώσεις που παρουσιάζεται και επιληψία χορηγούνται αντιεπιληπτικά και όταν υπάρχουν σπασμοί μυοχαλαρωτικά.
Οι παιδαγωγικές παρεμβάσεις που μπορούν να γίνουν στα παιδιά με εγκεφαλική παράλυση ποικίλουν ανάλογα με την περίσταση. Τα παιδιά με εγκεφαλική παράλυση συνήθως έχουν παράληλλη στήριξη στο σχολείο.
Όταν η εγκεφαλική παράλυση συνοδεύεται και από νοητική υστέρηση στόχος της εκπαίδευσης πρέπει να είναι η κατάκτηση βασικών δεξιοτήτων.
Παρόλα αυτά υπάρχουν και περιπτώσεις παιδιών με εγκεφαλική παράλυση που έχουν πολύ υψηλό δείκτη νοημοσύνης.
Απαραίτητη είναι η παρουσία εργοθεραπευτών, φυσιοθεραπευτών κι λογοθεραπευτών.
Μία εναλλακτική θεραπεία για παιδιά με εγκεφαλική παράλυση, είναι η θεραπευτική ιππασία.
Όταν το άλογο περπατά, μιμείται τον ανθρώπινο βηματισμό, μεταφέροντας στον κορμό του ιππέα του την ίδια ακριβώς κίνηση που μεταδίδουν τα πόδια, στους ανθρώπους με φυσιολογική κίνηση. Έτσι, αναπτύσσονται σημαντικά οι μύες του κορμού των ατόμων με δυσκολίες στην κίνηση, ενώ, παράλληλα, το ευθύ κάθισμα διευκολύνει την αναπνοή τους.
Η εγκεφαλική παράλυση δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν μία ανίατη ασθένεια αλλά σαν μία πραγματικότητα και όλες οι παρεμβάσεις πρέπει να είναι αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της πραγματικότητας.
ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ/ΒΙΒΛΙΑ



 Πηγή: ΜΕ ΕΙΔΙΚΗ ΜΑΤΙΑ
Δείτε επίσης:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.


ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:




ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Εγκύκλιοι - Υπουργικές Αποφάσεις

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Ειδήσεις