Τα πρώτα λόγια ενός μωρού ακούγονται σαν μουσική στα αυτιά ενός γονέα. Μπορείτε όμως στα αλήθεια να καταλάβετε εάν η ομιλία των μωρών σας και η ανάπτυξη της γλώσσας τους είναι σε καλό δρόμο;
Κάθε παιδί μαθαίνει καταρχήν να μιλάει με τους δικούς του ρυθμούς, και πολύ συχνά τα δίδυμα παιδιά αργούν περισσότερο από τα άλλα, ακριβώς επειδή έχουν εφεύρει τη δική τους γλώσσα που μπορούν και επικοινωνούν άριστα μεταξύ τους.
Όμως υπάρχουν κάποιοι γενικοί στόχοι που μπορεί να χρησιμεύσουν ως οδηγοί για τη γλωσσική ανάπτυξη και βοηθούν τους γιατρούς να καταλάβουν εάν ένα παιδί αναπτύσσει σωστά τη γλωσσική του ικανότητα ή μήπως χρειάζεται επιπλέον βοήθεια.
 Κάποιες γενικές κατευθύνσεις που και οι γονείς μπορούν να παρατηρήσουν είναι οι εξής:

 Μέχρι 3 μηνών
Μέχρι το τέλος του 3ου μήνα, ένα μωρό μπορεί να:
• Χαμογελάει
• Εντυπωσιάζεται όταν ακούει δυνατούς ήχους
• Ησυχάζει όταν κάποιος του μιλήσει ήρεμα
• Φαίνεται να αναγνωρίζει τη φωνή της μαμάς
• Κλαίει διαφορετικά για διαφορετικές ανάγκες

Μέχρι 6 μηνών
Μέχρι το τέλος του 6ου μήνα, ένα μωρό μπορεί να:
• Βγάζει ήχους όταν παίζει μαζί σας ή όταν επικεντρώνει το ενδιαφέρον του σε κάτι
• «Φλυαρεί» και δημιουργεί μια ποικιλία ήχων
• Χρησιμοποιεί τη φωνή του για να εκφράσει τη χαρά και τη δυσαρέσκειά του
• Μετακινεί τα μάτια του προς την κατεύθυνση των ήχων
• Αντιλαμβάνεται αλλαγές στον τόνο της φωνής μας
• Καταγράφει ότι μερικά παιχνίδια παράγουν ήχους
• Δίνει προσοχή στη μουσική

Μέχρι 12 μηνών
Μέχρι το τέλος του 12ου μήνα, ένα μωρό μπορεί να:
• Προσπαθεί να μιμηθεί λέξεις
• Λέει μερικά λόγια, όπως “ντα-ντα”, “μα-μα” και “μπα-μπα”
• Κατανοεί απλές οδηγίες, όπως “έλα εδώ”
• Αναγνωρίζει τις λέξεις που ακούει συχνά
• Γυρίζει και κοιτάζει προς την κατεύθυνση των ήχων
• Ανταποκρίνεται στο “όχι”

Μέχρι 18 μηνών
Μέχρι το τέλος των 18 μηνών, ένα μωρό μπορεί να:
• Αναγνωρίζει τα ονόματα των οικείων προσώπων, αντικείμενα και μέρη του σώματος του
• Ακολουθεί απλές οδηγίες που συνοδεύονται από χειρονομίες
• Λέει κατά μέσο όρο 8 έως 10 λέξεις

Μέχρι 24 μηνών
Μέχρι το τέλος των 24 μηνών, ένα μωρό μπορεί να:
• Σχηματίζει απλές φράσεις, όπως “θέλω γάλα”
• Ακολουθεί απλές εντολές χωρίς τη βοήθεια των χειρονομιών
• Λέει τουλάχιστον 50 λέξεις

Πότε πρέπει να ελέγξετε με τον παιδίατρο τη γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού σας

Συζητήστε με τον παιδίατρό σας εάν θεωρείτε ότι το παιδί σας δεν έχει κατακτήσει το μεγαλύτερο μέρος από τα στάδια ορόσημα στην ανάπτυξη της γλώσσας του ή φυσικά αν έχετε απορίες σχετικά με οποιαδήποτε πτυχή της ανάπτυξης του παιδιού σας.

Καθυστερήσεις στην ομιλία μπορεί βέβαια να προκύπτουν για πολλούς λόγους, που δεν εμπνέουν ανησυχία, όπως στην περίπτωση των δίγλωσσων παιδιών, των διδύμων κ.α., όμως μερικές φορές μπορεί να συντρέχει και κάποιος σοβαρός λόγος, όπως η απώλεια ακοής ή διάφορες αναπτυξιακές διαταραχές. Ακόμη κάποιες φορές οι λόγοι που ένα παιδί αργεί να μιλήσει είναι ψυχολογικοί και σχετίζονται με κάποιο πρόβλημα στο οικογενειακό του περιβάλλον. Ανάλογα με την κατάσταση, ο παιδίατρός σας μπορεί να παραπέμψει το παιδί σας σε έναν ωτορινολαρυγγολόγο ή κάποιο λογοθεραπευτή.

Αυτό που πρέπει οι γονείς να κάνουν σε κάθε περίπτωση είναι να μιλούν στο παιδί! Τραγουδήστε τραγούδια και διαβάστε μαζί! Διδάξτε στο παιδί σας πώς να μιμηθεί δράσεις, (όπως παλαμάκια) και πώς να κάνει ήχους ζώων (π.χ. το παπάκι κάνει πα πα πα πα). Το σημαντικότερο είναι να δείξετε στο παιδί σας ότι είστε ευχαριστημένοι όταν μιλάει. Ακούστε τους ήχους του παιδιού σας και επαναλάβετέ τους μετά από αυτό. Αυτά τα μικρά αλλά σημαντικά βήματα μπορούν να ενθαρρύνουν την ομιλία του παιδιού σας και κατά συνέπεια τη γλωσσική του ανάπτυξη.



Διαβάστε επίσης:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Αναδημοσίευση ή άλλη χρήση των άρθρων της ιστοσελίδας είναι θεμιτή, μόνο αν συνοδεύεται από τα πλήρη στοιχεία των συγγραφέων και του διαδικτυακού τόπου.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ: 1) Τα γραφόμενα στην ιστοσελίδα αυτή προορίζονται για ενημερωτική χρήση. Δεν αποτελούν συστάσεις εξατομικευμένης θεραπείας ή/και διάγνωσης και δεν μπορούν να υποκαταστήσουν την επιστημονική συμβουλή του Ειδικού Επαγγελματία για κάποιο συγκεκριμένο περιστατικό. 2) Σε κάθε άρθρο αναγράφονται τα στοιχεία των συγγραφέων του και στο τέλος της ανάρτησης η πηγή προέλευσης, όταν πρόκειται για αναδημοσίευση από άλλο ιστότοπο. 3) Αναδημοσιεύσεις από άλλες ιστοσελίδες και κείμενα άλλων συγγραφέων, δεν απηχούν κατ' ανάγκη τις θέσεις μας.


ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ VIDEO:




ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Εγκύκλιοι - Υπουργικές Αποφάσεις

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ - Ειδήσεις